Ahogy egy ház építését sem a tetővel kezdjük, úgy a vevőszerző stratégiánkat is alulról kell felépítenünk. Minél erősebb ez az alap, a „házunkba” annál több vevő fog biztonsággal beférni. 2021 a sok haszonszőrű vállalat közül a jó marketing alapokkal építkező cégeké lesz. Megmutatjuk, mennyire fontos a jó pozicionálás…
A jelenkori hatalmas reklámzajból csak úgy tűnhetünk ki, ha olyat tudunk nyújtani, ami a vevőnknek fontos, és a versenytársaink vagy nem tudják, vagy nem kommunikálják. Ezért olyan fontos, hogy pozicionálásunkat minden évben átgondoljuk, ha kell javítsuk, hisz ez lesz az alapja egy sikeres 2021-es marketing tervnek.
A pozicionálás ma már nélkülözhetetlen, mint a levegő
Pár megdöbbentő adat, amely érzékelteti, hogy milyen környezetben kell helytállni ma egy cégnek:
- Ma egy átlagos ember 6 újságnyi információt gyűjt be 1 nap alatt, ez 200-szor annyi, mint 1986-ben- írja The Daily Telegrapf a kutatásában.
- A napi átlagos információmennyiség 3,6 millió gigabájt adatmennyiségnek felel meg, ez ma a számítógépednek sem kevés adat.
- A tárolt információ mennyisége 295 exabájtnyi, ami annyi, mintha Kína területét lefednénk 13 réteg könnyvel – mondja Dr. Martin Hilbert az University of Southern California kutatója
Nos, ebben a környezetben kell elmondanunk a vevőnek: Miért a cégünk termékeit válasszák és ne a versenytársunkét.
Márpedig, ha erre egy cég nem tud válaszolni, akkor a vevők az árakat nézik, amit talán kockás papíron hasonlítgatnak össze a versenytársak áraival.
Bizonyítsd be, hogy különlegesebb vagy a versenytársaidnál! >>>
Akik erős pozicionálásuknak köszönhetően is sikeresek
Több olyan cég is van, akik nagy figyelmet fordítanak pozicionálásukra, ezzel pedig sikeresen emelkedtek ki piacukról:
Fornetti – helyben sütött pogácsák
Danone – Bifidus ActiRegularis, ami jótékony a gyomrodnak
Rotring – nyomós ceruza
Xerox – a fénymásolás
Ofotért – az első szemüvegesek szakértője
Mapei ragasztó – már elsőre végleges.
Nekik már sikerült. De hogy kezdjen hozzá a pozicionáláshoz egy olyan cég, amelynek talán még pozicionálása sincs?
7 út a tökéletes pozicionáláshoz
- Pozicionálás – Terméktulajdonság kiemelése
A legegyszerűbb termékünk egy létező tulajdonságát kiemelni. Lényeges, hogy vásárlási döntési szempontból ez a tulajdonság fontos legyen a vevő számára, de egyetlen versenytársunk se kommunikálja. Ilyen tulajdonság például az Aloe Vera a kozmetikumokban.
- Pozicionálás – Szolgáltatás kiemelése
Ha a termék hasonló a versenytársakéhoz, érdemes a szolgáltatásunkon alakítani. Keressünk olyan plusz szolgáltatást, amely a piacunkon még nem található meg: részletfizetés, házhozszállítás, kiemelt ügyfélszolgálat, stb. A garancia azonban mind közül a leghatékonyabb: Beltéri ajtó szépséggaranciával – még 10 év múlva sem fog megkopni az ajtó színe.
- Pozicionálás – Egy csoport kiemelése
Minden vevőkörből kiemelhető egy domináns csoport életkor, társadalmi réteg, egyebek szerint.
Ha őket külön megszólítja egy cég, akkor – ugyan lemond másokról – mégis több vevője lesz a hatékonyabb marketing miatt.
Erre a klasszikus példa a Marlboro. A legtöbb cigarettagyártó cég ott vérzett el a növekedésben, hogy állandóan a piacbővítésben látták az esélyt: eladni nőknek és férfiaknak is egyszerre.
Mit tett ezzel szemben a Philip Morris? Leszűkítette a fókuszt csupán a férfiakra, sőt azokra, akik úgy szeretnének kinézni, mint a cowboy a reklámokon. Amerikában azóta is a Marlboro a vezető cigarettamárka.
- Pozicionálás – Egy felhasználási mód kiemelése
Annak idején óriási sikere volt a Vidal Sasson “Megmosom a hajam, és már indulok is.” reklámkampányának. A cég nem kevesebbet ígért, mint egy sampon, ami balzsam is egyben. Lehetnek egy-egy termék műszaki paraméterei, beltartalma, összetevői mások, de valamit – egészen kicsit – talán mégis másként kell rajta használni. Ha így van, kezdjük el bátran kommunikálni.
- Pozicionálás – Imázs kiemelése
David Ogilvy 3 hónapig tanulmányozta a Rolls Royce egyik autóját, mire megtalálta a kiemelkedő előnyét, amit aztán a hirdetés elejére tett: “ 60 km/órás sebességnél az óra a leghangosabb a Rolls Royce-ban.” Ez a mondat egyszerre szólt az agyunknak és a szívünknek.
- Pozicionálás – Űr kiemelése
Egy cég kommunikálhatja azt is, hogy mit nem tudnak a versenytársai. Mi az az űr, amit nem tud betölteni egy másik márka, csak a cégünk terméke.
Mivel az emberek többsége nem ért a termékekhez, így a különbségeket sem látják. Így azt a cégeknek kell bemutatniuk. Persze nem a konkurencia becsmérlésével, hanem saját előnyeinek kiemelésével.
“Mapei – már elsőre végleges ragasztó”. Mikor ez a pozicionálás készült, és teszteltem az ismerőseimen, akkor következő kérdést tették fel. “Miért, a többi nem?” A kérdésben pedig ott is volt a válasz, hogy mitől zseniális ez az egyetlen rövid mondat.
- Pozicionálás – Extrém dolgok kiemelése
Amikor csapatommal a Marketing Helyszínelős videókat elkészítettük, nem feltűnési viszketegségben szenvedtünk, hanem 2 fontos küldetésnek tettünk eleget:
- Szerettük volna megtanítani a magyar vállalkozóknak, hogy a marketing megmenti a cégüket, gazdagságot ad.
- És szerettünk volna kiemelkedni a többi tanácsadó közül, mint olyan kereskedelmi marketinges, aki nem csak tanítja a marketing technikákat, hanem csinálja is.
Éppen ezért ez a pont semmiképpen sem hiányozhat egyetlen cég a pozicionálásából, de önmagában nem elég, ezért érdemes választani hozzá egyet a másik 6 pont közül is.